söndag 8 maj 2011

Abstract, och sånt.

Som vanligt borde jag sova för länge sedan, men mitt i gå-och-lägga-mig-processen kom jag på att jag glömt att hitta ett abstract att ta med till KTC imorgon. Söka artiklar i Scopus går sällan skitfort för mig, så jag blev inte överlycklig men jag blev desto gladare när jag insåg att det inte var min halvgrupp som skulle ta med sig abstract imorgon, vi ska göra det först på torsdag. Dock satt jag ju redan vid datorn så jag tänkte att det var lika bra att hitta artikeln redan nu. Vi blev ombedda att ta med ett abstract som behandlar patientens upplevelse av att ha ett svårläkt sår, och jag har nu hittat en artikel om psykosomatiska aspekter på läkningsprocessen. Hade jag orkat hade jag läst hela artikeln nu, men jag nöjer mig med det jag måste veta och sparar resten till en annan kväll, hur intressant det än må vara.

Idag har jag faktiskt varit i alla fall lite duktig (trots min ännu inte friska kropp och det faktum att jag sov bort mer än halva dagen) och räknat en del läkemedelsberäkning. Jag är inte helt värdelös på det, men inte heller bra, så jag fasar fortfarande för tentan. Sortomvandling och spädning är mina största bekymmer. Och kanske viktvolymprocent också för den delen...

Imorgon spenderas förmiddagen på KTC, blodprodukter står på schemat. Jag känner mig lyckligt lottad som fick en riktigt bra genomgång av min tillfällige handledare på VFU:n, då vi skulle ge blod till en patient, så faktiskt tror jag att jag redan kan en hel del. Dock ska jag läsa igenom kapitlet en gång till imorgon bitti tänkte jag, det kan knappast skada.

Det är mycket nu, helt hysteriskt faktiskt, och hur roligt det än är i skolan så längtar jag efter sommarlov och att enbart ha mina klasser och klienter att tänka på. Det kommer bli ett skönt avbrott och en efterlängtad uppladdning inför T3. Definitivt! Nu blir det sängen, ögona böj! Godnatt!

1 kommentar:

  1. Åh, intressant! Skulle vilja läsa vad du hittar om det där med patientens upplevelser av svårläkta sår. Vet ju bara hur jag själv ser på saken, men det hade varit kul att få ett annat perspektiv =D

    SvaraRadera