tisdag 10 maj 2011

Bättring kommer... och lite hypertoni.

Idag har jag suttit på föreläsning hela dagen om kranskärlssjukdomar och hypertoni. Riktigt intressant och vi hade en sjukt duktig och kunnig föreläsare! Även om det var en lång dag så var det lätt att hålla fokus, och upplägget på föreläsningarna var anpassat efter vad vi ska kunna på tentan. Skönt! Det kommer nog ett blogginlägg om hypertoni här så småningom, det skrämmer mig att det är så pass vanligt med högt blodtryck och att det i de allra flesta fall är "självförvärvat", alltså har med vår livsstil att göra. Det är när precis sådana saker som gör att det känns så rätt att kombinera sjuksköterskeyrket med rollen som personlig tränare och kostrådgivare! Kranskärlssjukdomarna var också intressanta eftersom jag själv är remitterad till ett arbets-EKG i juni för att utreda varför jag får underliga smärtor ibland. Nu tror nog varken jag eller läkaren att det faktiskt rör sig om kärlkramp iofs, men ändå. Det var spännande att få höra om undersökningen som jag sedan ska genomgå, och mekanismerna bakom sjukdomen som jag troligtvis inte har men som utreds :)

Kvällen idag bestod av alldeles för många avsnitt av Star Trek Enterprise (jag är helt hooked på den serien...) och innan dess ett grymt cykelpass med få men fantastiska deltagare. Jag gillar min cykel på Valhalla, och nu börjar jag känna igen medlemmarna som kommer vecka efter vecka. Vi har det underbart på tisdagskvällarna!

Imorgon blir det diagnosplugg med Stina, med ett avbrott för Andréas CykelPulse vid lunchtid. Vi behöver energi för att orka plugga hårt, och vad kan vara bättre än en timme cykel för att ladda batterierna?! Mina batterier behöver definitivt laddas just nu, och det är nog därför mina blogginlägg inte är så vidare intressanta för tillfället... Men bättring kommer när hetsen lagt sig. Det är som sagt lite fullt upp just nu :P

1 kommentar:

  1. Det var ett grymt cykelpass! Tisdagspasset på Valhalla har kommit att bli det roligaste passet i veckan, något jag ivrigt ser fram emot.
    Som instruktör ger du så himla mycket energi och glädje vilket smittar av sig på alla. Tror jag satt med ett småleende hela passet (vilket i sig kan vara besvärligt när man kör så man närmar sig hjärtsvikt ;-)
    Keep up the good work!
    //P-A

    SvaraRadera