torsdag 7 april 2011

Blod x 2, typ...

Idag på min Combat, under låt nummer 6, tittade några av mina fina stammisar på främre raden konstigt på mig och liksom pekade på mitt ansikte. Jag fattade ingenting tills en av de utbrast: "Du blöder!" Jag vände mig om och tittade mig i spegeln, och mycket riktigt - det blödde, från tandköttet så hela framtanden var knasigt rödfärgad. Det var ju en ny upplevelse! Haha! Vi körde vidare, inget att bry sig om ;) Jag hade inte känt något och sedan slutade det blöda, och jag har ingen aning om vad det kom ifrån. Skumt. Men jag antar att jag såg ut som en riktig fighter i alla fall ;)

Innan Combaten fick jag den stora äran att vara med vid en operation på Sahlgrenska. En urethraplastik, alltså där man fixar till och gör om ett icke fungerande urinrör. Det var SÅ spännande! Jag följde med patienten från avdelningen, genom operationen och sedan till uppvaket så jag fick se hela förloppet med narkos, operation och uppvaknande. Helt otroligt intressant! Lite så att min barndomsdröm om att bli kirurg börjar vakna till liv igen, om jag nu hade varit lite yngre och orken att läsa in en väldans massa matte. Man blir inte läkare på Matte B, så är det ju. Men å andra sidan, de här veckorna på VFU:n har verkligen fått mig att känna att jag hittat rätt yrke! Sjuksköterska känns så fantastiskt rätt och precis som Stina sa idag så känns det så mycket mer motiverande att studera nu, när vi vet vad som väntar oss som färdiga sjuksköterskor!

Imorgon går jag näst sista dagen på VFU:n och jag har faktiskt lite separationsångest! Jag vill stanna kvar längre, göra mer, lära mer. Nästa termin är vi ute i 6 veckor istället för 3, och jag tror att det kommer vara ännu mer givande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar