onsdag 27 april 2011

Lämplighetstester och fläng-fläng.

Idag har varit en riktig far-och-fläng-dag. Klockan 8.00 började jag dagen med PT-klient på Landala, sedan var jag på föreläsning 10.00-11-00, därefter hoppade jag inte och vickade en Pump, återigen på Landala. Sedan tillbaka till skolan, skrev klart den förbaskade Etik, genus och sociokulturuppgiften och sedan tillbaka till Landala för en tredje gång och tre timmar PT på raken. TUR att skolan och gymmet ligger nära varandra ;) Dock klagar jag inte, jag trivs med flängandet och farandet och de långa dagarna! Imorgon har jag dock sovmorgon till 07.30, sedan två timmar föreläsning i skolan och sedan en hel massa plugg innan det är dags för min BodyCombat på kvällen. Känns galet lyxigt! Tror jag måste försöka hinna med Andréas Cykel55 däremellan också ;)

Jag har googlat och försökt hitta vad för lämplighetstester det är man måste gå igenom för att bli anställd på ambulansen men först idag hittade jag vad jag letade efter. Inget specifikt för Göteborg men dock för Uppsala, och jag tänker att det kanske är lite liknande. Jag hade väntat mig något tuffare faktiskt, om jag ska vara ärlig. De fysiska kraven verkar inte jättesvåra (och nu låter det som jag skryter men det gör jag inte, jag konstaterar bara), däremot är jag livrädd för körningen och för att jag inte ska hinna ta C-kort och skaffa mig tillräckligt mycket körerfarenhet innan det är dags. Hur som helst, de fysiska kraven är:


* Simintyg, 200 m.
* Coopertest löpning. 2,4 km på 12-14 min beroende på ålder och kön.
* Styrka. Kunna bära en 30 kg tung bår med en 80-kilosdocka tre trappor upp, och sedan bära ned den igen efter en kort vila.

Hur man bär den där båren vet jag inte riktigt, men jag gissar lite att man kanske är två? Det känns lite knepigt tekniskt sett annars. Klumpigt liksom. Lite så. Hur som helst så känns det inte skitsvårt.

Dock oroar jag mig för mina medicinska kunskaper. Jag vet, jag går bara termin två än så länge men stundtals känns det som att jag inte kan ett skit. Jag kan en massa termer men glömmer ständigt viktiga detaljer. Farmakologikursen känns lite som en dimma och jag får panik när jag måste tänka långa, långa stunder för att komma ihåg olika preparats verkningsmekanismer och dylikt. Det är inte roligt! Jag hoppas att paniken släpper och att kunskapen fastnar mer än vad jag tror, klart jag känner att jag lärt mig mycket men jag vill ha lärt mig mer. Mycket mer!!!

Nu ska jag krypa ned i sängen och ladda upp inför morgondagen. Sov så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar