tisdag 29 mars 2011

Det lilla matprojektet...

Dagarna går så sjukt fort!!! Trots att jag klev upp klockan 06.00 imorse och klockan nu närmar sig 22.00 så har dagen fullkomligt svischat förbi. Galet! Det har friserats, webbtentats, Cykelklassats och sedan lagats mat i nästan orimligt stora mängder. Varför? Jo, för att jag har en plan!

Jag är ganska duktig på det där med att äta, alltså jag äter ganska rejält. Troligen hänger det ihop med att jag tränar ganska rejält också, eller vad tror ni? ;) Hur som helst är jag fullkomligt usel på att planera och inte tycker jag det är roligt att stå i köket heller. Det är två ganska skitdåliga egenskaper när man är student, helt klart. Därför testar jag ett nytt system nu, där det lagas lunch- och middagsmat för hela veckan på endast två tillfällen. Söndagar och tisdagar är laga-dagar och på söndagen görs mat för söndag kväll, hela måndag och hela tisdag. På tisdagen lagas mat för hela onsdagen, hela torsdagen och fredag lunch. Fredag kväll och lördag dag får jag äta vad jag vill, så det så ;)

Tanken är att vid ett tillfälle laga mat med samma bas, alltså typ köttfärs eller fisk eller kyckling eller vad det nu må vara, så att det blir varierad mat men minimalt med pyssel. Idag blev det köttfärssås med frästa morötter och vitkål, samt någon form av köttfärsgratäng. Fram tills idag var det lite olika former av lax och spenattjosan. Hittills känns det både bra och billigt, eftersom jag slipper panikköpa lunch fyra av fem dagar i veckan som det oftast blir annars! Nu är utmaningen att inte tröttna och att få det till en rutin... Håll tummarna!

Imorgon fyller jag 27 år, och det känns både bra och mindre bra. Lite åldersnoja, lite framtidsnoja (Familj! Barn! Karriär! Hur ska jag hinna allt jag vill?!) men samtidigt ganska lugnt. Jag känner mig inte 27, jag känner mig 23 vissa dagar och 55 andra, haha!

Nu blir det dusch och säng, imorgon vankas PT-jobb, styrketräning och VFU hela kvällen lång :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar