måndag 28 mars 2011

En härlig dag på VFU:n!

Vilken grym dag! Idag har tiden på VFU:n rusat förbi och jag har fått göra mycket mer än vad jag fått göra innan. Kanske hänger det ihop med att jag vågar ta för mig mer, eller så handlade det bara mer om att det helt enkelt fanns mer för mig att göra på avdelningen.

Jag har pratat med patienter, följt med på undersökningar, svarat på ringningar, pratat med anhöriga, tagit blodtryck, dokumenterat lite, lite, lite, spolat PVK, kopplat dropp och så vidare. Dessutom har jag tagit venprov och satt min allra första PVK på en "riktig" patient! Det ni! På första försöket gick det mindre bra, men med ny ven och nytt mod satt den där den skulle! Det togs även lite prover ur den, och efteråt fick jag beröm av handledaren som sa att jag till och med var bättre på att sätta PVK nu än vad han var när han gick ut skolan. Tveksamt om det stämmer, men jag väljer att tro att jag gjorde ett bra jobb! Jag kände att jag fick bra kontakt med flera patienter idag, och det är skönt att känna att det går lättare och lättare att prata med dem. Jag är verkligen inte nervös för att prata med människor, men när det kommer till känsliga situationer blir jag orolig att jag ska säga något fel. Det går bättre och bättre att inte tänka i de banorna och det är härligt! Nu längtar jag till nästa dag på praktiken, vilket är på onsdag.

Imorgon gäller PT-klient på morgonen, sedan ett besök hos frisören (äntligen!), därefter hemtenta tillsammans med Stina och slutligen Cykelklass på kvällen på Valhalla. Skön tisdag, med andra ord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar