torsdag 24 mars 2011

VFU-tankar, igen...

Idag har jag sett en urinblåsa och ett urinrör från insidan. Det ni! Det är fantastiskt vilka undersökningsmetoder det finns, och hur häftig kroppen ser ut på insidan! Människan är onekligen en fantastisk kreation ;)

Just den här människan som äger denna blogg är just nu mycket trött och sliten. Det beror på fler saker, typ tidiga morgnar, för sena kvällar, stor koncentration och mycket spänningar och så en hel del "dålig" mat på det. Mat som inte ger någon vidare bra energi, alltså. Imorgon har jag dock sovmorgon och börjar först 8.30 (på SATS, jag har ledigt från praktiken eftersom min handledare jobbar kväll och jag har klass då) och jag ska snart lägga mig så jag får sova ut ordentligt.

På måndag fortsätter praktiken. Just nu känner jag mig jättenervös över om jag kommer bli godkänd eller inte. Det känns inte riktigt som att jag har gett något bra intryck trots att jag försöker, och det är så svårt att veta vad som egentligen förväntas av mig. Jag kan ju inte göra mer än det jag blir ombedd, men hittills har jag inte gjort så mycket. Inget ont om min handledare dock, hon är helt fantastisk både som sjuksköterska och som handledare. Grymt cool kvinna! Det jag oroar mig för är mest att hon ska tycka att jag inte riktigt får ihop bitarna och därför inte når kursmålen. Det är svårt att omsätta sina teoretiska kunskaper i praktiken och när man står där mitt i är det så otroligt lätt att glömma det man har läst, särskilt när nervositeten smyger sig på! Men jag hoppas att det släpper snart. På måndag ska jag få "ansvara" för en egen patient. Naturligtvis kommer jag inte ha något ansvar på riktigt, men jag ska öva mig på att få in det rätta tänket när det gäller omvårdnadsåtgärder, dokumentation, överlämning m.m. Knepigt! Det blir till att läsa en del i helgen.

Jag tog i alla fall mitt första venprov på en riktig patient idag! Och det gick bra, trots en jävla massa nervositet. Och jag kom ihåg att släppa på stasen, mitt eviga orosmoment som jag alltid glömmer ;)

Nu: Sömn, så jag kan köra skiten ur mina PT-klienter imorgon bitti!

1 kommentar:

  1. DU har skrivit att du bara kan göra det du blir ombedd om att göra, vilket är totalt fel. Som student ska du ta ansvar och visa framfötterna, genom att göra saker utan att någon ber dig! DU kan göra jättemycket saker utan att din handledare ska be dig om nåt! Herregud, du måste ju visa att du kan! Om du fortsätter sådär kommer du absolut inte bli godkänd.

    SvaraRadera