söndag 2 januari 2011

Det här med dieten...

Idag skulle varit första dagen på dieten, men så blev det inte. Istället blev det indisk mat och firande av sista "lediga" dagen innan terminen drar igång på riktigt igen. Men imorgon börjar skolan och då också fokuset på kosten.  Det är inga avancerade grejer jag kommer pyssla med den här gången, även om jag skulle vilja. Dock har jag varken tid eller råd till det så därför får det helt enkelt vänta!

Hur som helst så är det tre månader som gäller nu, då jag kommer lägga om min träning och satsa mer på styrketräningen än tidigare och bygga en del muskler. Det rimmar ganska illa med det faktum att jag också bör sätta igång med löpträningen inför Göteborgsvarvet, men jag tänker att jag smyger litegrann med löpningen nu i början och så blir det mer fokus på de bitarna om ett par månader.

Kosten då? Eftersom jag kommer träna minst 6 (men snarare upp emot 10) pass per vecka så kan jag inte ligga alltför lågt i energiintag, då kommer jag inte orka träna och eftersom det är bygga muskler som är målet så behöver jag energi. Utan energi byggs det inga muskler, så enkelt är det! Jag kommer inte räkna kalorier, eftersom jag har så pass bra koll att jag vet på ett ungefär hur mycket energi jag behöver få i mig och hur mycket olika saker innehåller. Men, jag kommer dra ned på vissa saker och äta mer av andra:

* Jag kommer dra ned på kolhydraterna i form av bröd, pasta och ris. Pasta och ris kommer jag fortsätta äta men i mindre mängder, dock inget bröd. Vilket är lika bra eftersom jag egentligen inte tål det ;)

* Jag kommer öka mängden fet fisk och nötter i min kost. Lite nötter till frukostgröten varje morgon, och fet fisk två gånger i veckan.

* Jag kommer äta mer varierade sorter av grönsaker i alla dess färger för att få i mig de vitaminer jag behöver.

* Jag kommer vara noggrann med mina mattider och undvika att äta för sent på kvällen och sluta slarva med mat innan träningen, vilket är lätt hänt då jag kommer direkt från skolan.

* Jag kommer välja bort sötsaker under de här tre månaderna, med undantag för en dag i veckan då jag äter något extra om jag känner att jag behöver det. Missförstå mig rätt, jag tycker absolut att man ska äta av det man tycker är gott i rimliga mängder, men just nu känner jag inget behov av det. Resultaten är viktigare.

* Jag kommer äta mig ohungrig men inte mätt då jag äter, och framför allt ta mig god tid vid varje måltid och fokusera på ätandet. Äter vi fort och har fokus någon annanstans är det lätt att vi äter mer än vad kroppen behöver!

I stort sett är det detta jag kommer göra. Ingen raketforskning direkt, utan snarare väldigt basala riktlinjer för ett sunt ätande. Inget konstigt, helt enkelt. Det kommer komma bilder på hur jag ser ut nu och vilka resultat jag får månad för månad. Muskler som sagt, muskler ska det bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar