onsdag 12 januari 2011

Om vad jag gör.

Just nu: Njurens anatomi (fascia renalis, capsula adiposa, capsula renalis, cortex renalis, medulla renalis, papilla renalis, calyx, nefron, ureter), urinblåsans anatomi (vesica urinaria, bindväv, m. detrusor, övergångsepitel, m. sfinkter vesicae, urethra, m. sfinkter urethrae), tidalvolym (det vi vanligtvis andas in och ut), expiratorisk reservvolym (det vi andas ut vid forcerad utandning), inspiratorisk reservvolym (detsamma fast vid inandning), residualvolym (det som alltid är kvar i lungorna), vitalvolym (totala mängden luft in och ut vid forcerad andning) och lungvolym (totala mängden luft, inklusive residualvolymen).

Till det kan vi även lägga en jäkla massa leukocyter med olika funktioner. T.ex. de neutrofila som fagocyterar bakterier, de basofila som släpper ut histamin (som gör en vasokonstriktion så att vätska läcker ut och skapar svullnad) och heparin (som motverkar koagulation) och de eusinofila (som lindrar allergiska reaktioner och har ihjäl parasiter). Monocyter kan jag inte ett skit om, men det tänkte jag lära mig nu.

Vi har även en hel hög med hormoner som jag försöker komma ihåg. De är många. Jättemånga. Hej och hå, tenta på fredag!

Min Box-klass idag var i alla fall grym, och Andréas och Linnéa var där och förgyllde timmen med en avsevärd mängd kämparanda. Bra folk det där, mycket bra folk!

Imorgon blir det sista pluggdagen hemma hos Anna-Maria, och kvällen bjuder på team-Combat med Lina samt showrep på Kungsgatan efteråt. Sen vill jag sova ett år, men det får jag inte eftersom jag har tenta på fredag. Tjo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar