måndag 3 januari 2011

Jag har tagit venprov! Woho!


Kolla vad vi kan! Nu är venprovagningen över och den värsta ångesten har lagt sig. Nu längtar jag nästan lite till praktiken i mitten på terminen, då vi får komma ut och göra det här på "riktiga" patienter! Dock vill jag öva många, många fler gånger innan jag känner mig 100% redo, än så länge har jag ju bara gjort det en gång!

På bilden  första bilden ovan ser ni Stina ta venprov på mig (och den andra ser ni mig ta venprov på vår lärare), och det gjorde hon alldeles galant! Allvarligt talat så gjorde hon det helt fläckfritt, och mycket bättre än många sköterskor jag träffat på ute i vården. Det kändes inte ett skvatt när hon stack mig, och inte när hon bytte rör heller. Grymt duktig var hon!

Det gick inte riktigt lika bra när jag skulle ta prov på henne, eftersom jag verkligen inte lyckades hitta kärlet då jag inte såg det utan fick gissa mig fram lite. Det kom inget blod helt enkelt, även om både jag och läraren tyckte att jag borde ha hittat rätt. Galet frustrerande, men jag fick beröm för att jag behöll lugnet och bara arbetade vidare och försökte lösa problemet, istället för att stressa upp mig. Det slutade med att jag fick öva på vår lärare istället, vilket gjorde mig minst sagt skitnervös! Men, då gick det mycket bättre och jag drog två rör blod utan problem!

Det knepigaste var att byta rör utan att rubba nålen för mycket och skapa obehag för patienten eller tappa bort kärlet, men det är bara en övningssak och jag kommer bli grym på det. Jag ska bli en sådan där sjuksköterska som alltid får ta de svårstuckna patienterna för att hon har grymmaste sticktekniken. Så det så! Och dessutom ska jag bli bäst på att lugna stickrädda patienter inför provtagningen och en mästare på att få dem att känna sig lugna och trygga. Oh yes, I will!

Imorgon vankas det tentaplugg hemma hos Stina tillsammans med henne, Anna och Anna-Maria. Därefter blir det min sista BodyCombat i Frölunda! Lite tråkigt, men jag kommer (förhoppningsvis, om Jessica vill) dyka upp och teama en hel del där ute ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar