söndag 2 januari 2011

En nervös Bulle var det här!

Bild lånad på Google.
Jag är skitnervös! Varför? Anledningen ser ni här ovan. Det här ska vi nämligen pyssla med imorgon - venprovtagning. Först på plastarmar och sedan på varandra. Förra (och enda) gången jag stack någon med nål var när vi testade blodgrupper på Naturkunskapen. Jag stack en kille i fingret och det sprutade blod i en fin liten (stor) båge genom luften, och landade över ett skåp, golvet och killen själv. Hm... Jag hoppashoppashoppas det går bättre imorn!

Det känns sjukt läskigt det här. Läskigt och spännande, det här är liksom första riktiga grejen vi får göra av det vi kommer göra som sjuksköterskor! Det är nu det blir på riktigt, liksom. Läskigt och spännande, som sagt.

Nu sitter jag och läser om vilka vener i underarmen som är lämpade för provtagning, och försöker hitta dem på mig själv, vilket inte är helt lätt trots att jag har extremt ytliga kärl och ser ut som en karta över kretsloppet på vissa ställen :P

Man ska i alla fall försöka undvika att sticka i vena mediana cubiti, eftersom man då riskerar att punktera den underliggande artären. Däremot kan man sticka i vena basilika, vena cefalika, vena mediana antebrachii, vena dorsalis eller vena metakarpale dorsalis, om man hittar dem. Det hoppas jag verkligen att jag gör imorgon. Så här nervös har jag inte varit sedan... Jag minns faktiskt inte ens när! Shit pommes frites, hoppas verkligen det kommer gå bra!

1 kommentar:

  1. Minns du ännu denna läskiga provtagning?
    Jag är ute efter att hitta namnen på underarmens vener, varav en har visat sig högst användbar i mitt fall som patient. Det var en skicklig o van operationssköterska på Karolinska som fann det "down under" som hon så käckt uttryckte saken. Jag sätter armbågen på bordet och man sticker underifrån, det rinner hur lätt som helst. Men för några få som aldrig har gjort det, kan det bli problem då dom inte vill eller vågar. När man gör venesectio tar man det i den venen. Kan det vara vena dorsalis?

    SvaraRadera