torsdag 6 januari 2011

Snökaos och mag/tarmkanalen.

Bilden lånad härifrån.
Bilden ovan visar delar av det jag spenderat dagen med att studera. Mag/tarmkanalen med dess olika lager och funktioner. Som vanligt är kroppen så galet fascinerande! Visste ni förresten att vid proteinnedbrytning har vi en mängd olika enzymer som spelar in, men som inte aktiveras förrän de kommer i kontakt med ett aktiverande enzym när vi ätit mat, för att de annars skulle bryta ned proteinet i kroppens egna celler?

Dagen började med snökaos och avslutades med en pasta utan pasta. Imorse kom det ingen vagn när jag skulle åka hem till Stina så jag fick åka omvägen via Brunnsparken och försöka jaga tag i en buss. Det gick ingen buss heller. Däremot var det kontrollanter på bägge de vagnar jag till slut lyckades jaga tag i. Kontrollanter, idag, när INGENTING fungerar! Inte okej. Nu hade jag förvisso färdbevis, men ändå.

Det blev pulsande i snön upp för Utlandagatan och sedan kom Anna-Maria och hämtade upp mig. Vi fastnade i snön med bilen och fick hjälp av en man, som vi först hjälpte eftersom även han satt fast med sin bil. Spännande morgon, som även innefattade en lapplisa med ovanligt mycket medmänsklighet.

Kvällen bjöd på träning på Kompassen, bästaste Andréas Cykelklass! Han är en grym instruktör och jag är överlycklig för att jag för en gång skull inte alltid har klass samtidigt som honom, utan faktiskt kan gå på hans klasser. Sweet! Louise var också med på klassen, och efteråt blev det käk på Condecco. Jag beställde "en pasta utan pasta". Killen i kassan tittade lite förundrat på mig, men tillslut fick jag kyckling, sås och sallad i alla fall ;)

Nu svamlar jag bara för att jag är så in i bomben trött, så nu blir det sängen. Imorn väntar PT-jobb, plugg och sedan klass på kvällen. Och uthämtande av mina två tentor... Pirrigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar