torsdag 9 december 2010

Min syn på kostrekommendationer

Bilden lånad hos Livsmedelsverket
Jag är nyss hemkommen från kostredovisningen (som pga ett missförstånd gjorde att vi var två grupper som pratade kalcium...Så kan det gå!) och funderar lite. Kost är ett oerhört laddat ämne. Det är finns tusen och tre olika regimer och teser om vilken typ av kost som är den "bästa" och enormt många veckotidningsdieter och superknep som lovar guld och gröna skogar. Inte konstigt att vi människor blir förvirrade! Dessutom är vår kost enormt personlig, och det är tydligt att vårt ätande är nära besläktat med våra känslor. Ibland äter vi för att vi känner saker, och ibland känner vi saker kring vårt ätande. Jag tänkte ge er min bild av kost, vad jag tycker är en bra kost och varför.

Jag kan inte säga att jag tror på någon specifik kostregim, och jag tycker att våra generella kostråd är bra (ät lite men ofta, ät varierat, ät dig ohungrig men inte mätt, begränsa ditt socker- och fettintag och ät mycket frukt och grönsaker) men jag tycker inte att de är bra för ALLA. Vi är nämligen olika.

Vissa saker vet vi. Vi vet att protein har en uppbyggande effekt i kroppen och vi vet att kolhydrater lagras som glykogen i muskler och lever och att fett behöver syre för att oxideras. Det vet vi, så ser det ut i alla våra kroppar. Vi kan ha olika långsam eller snabb ämnesomsättning men våra näringsämnen tas om hand på precis samma sätt (under förutsättning att vi är friska, det vill säga), på det planet är vi konstruerade på samma sätt. Men, det innebär inte att vi MÅR likadant bara för att processerna fungerar på samma sätt. Därför tror jag inte heller att kostråd, om man bortser från faktorer som skapar olika typer av energibehov (idrottare kontra inaktiva människor till exempel), kan se likadana ut från person till person.

SNRs rekommendationer för energiprocent är idag 25-35E% fett (varav max 10E% mättat fett), 50-60 E% kolhydrater och 10-20E% protein. SNRs rekommendationer är i och för sig baserade på "grupper av friska människor", men det är ju även där omkring rekommendationerna brukar ligga på individnivå i många fall.

Min personliga uppfattning är att oavsett vilka rekommendationer som gäller så reagerar vi otroligt olika på olika sammansättningar av kosten. Jag själv till exempel, kan inte äta mycket kolhydrater trots att jag tränar ganska mycket (och alltså behöver dem om man bara ska lita till rekommendationerna). Jag får ont i magen, huvudvärk, drar på mig vatten och går upp i fettvikt - och fort går det! Jag mår allra bäst om jag äter rikligt med fett (både mättat och icke mättat sådant) och rikligt med protein och håller mig till små mängder långsamma kolhydrater. Samtidigt så har jag mött enormt många människor som upplever motsatsen, att kolhydrater är deras viktigaste energikälla och med för lite av den varan fungerar de inte. Vi är olika och upplever olika saker, helt enkelt.

Av den anledningen tycker jag inte att vi ska stirra oss blinda på vad som är "rätt" eller "fel". En påse smågodis räknas som en fruktansvärt dålig energikälla, men för elitidrottaren med ett enormt energibehov kan detta vara toppenbra näring vissa gånger när han/hon är i behov av mycket energi och snabba kolhydrater. När vi pratar om "bra" och "dåligt" måste vi utgå från individen vi har framför oss och ta reda på vad han eller hon mår bäst av och sedan anpassa kosten så den går hand i hand med både måendet och målbilden.

När jag ger kostråd till klienter eller vänner eller vem det nu än må vara ställer jag alltid frågan "Och hur får det dig att må?" för att ta reda på vilken typ av kost som skapar vilka reaktioner hos personen. Jag tror det är superviktigt, och en faktor som ofta glöms bort för att man stirrar sig blind på fakta. Individanpassad kost handlar för mig inte enbart om uppskattat energibehov, anpassning till personens vardag och målbilder. Det handlar även om mående, både psykiskt och fysiskt. Känns det bra så är det troligtvis rätt (inom rimliga gränser) så en kombination av fakta och känsla tror jag är det absolut bästa när det kommer till att hitta en kosthållning som håller i längden.

Vad tänker du om kost? Berätta gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar